Durban, Kruger en bezoek!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Amber Zwakenberg - WaarBenJij.nu Durban, Kruger en bezoek!! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Amber Zwakenberg - WaarBenJij.nu

Durban, Kruger en bezoek!!

Blijf op de hoogte en volg Amber

18 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal!

Dat is alweer een tijdje geleden, maar ik heb wel erg veel gedaan in de tussentijd. Laat ik het maar op chronologische volgorde vertellen. 5 weken gelden ben ik naar Durban geweest, een stad aan de zuidoost kust aan de Indische oceaan, met als plan om eens even lekker een lang weekend op het strand te liggen en goed bruin te worden. Durban is een plaats met het hele jaar door een temperatuur rond de 30 graden en meer dan 200 dagen per jaar zon. Behalve het weekend dat wij er waren natuurlijk… Regen, wind, wolken en af en toe kwam het zonnetje er even tussendoor maar helaas, niet genoeg om op het strand te liggen. Dus toen moesten we daar andere activiteiten gaan bedenken. De eerste dag hebben we een stukje over het strand voor ons hostel (heel toevallig dezelfde als waar Carmen had geslapen) gewandeld maar we werden bijna weggewaaid. Daarna zijn we naar de stad zelf gegaan en een stukje over de boulevard gelopen, een hapje gegeten en geshopt (natuurlijk) in het grootste winkelcentrum van het zuidelijk halfrond. ’s Avonds een hapje eten en spelletjes spelen op de hostelkamer, je moet wat. De volgende dag zijn we naar de uShaka Marine Seaworld geweest, een soort aquarium maar ook met dolfijnen en zeehonden shows. Hierna nog een stukje over een ander deel van het strand gelopen (hier waren we immers toch voor gekomen;) en letterlijk en figuurlijk goed uitgewaaid. ’s Avonds bij een schattig Indisch restaurantje uiteten geweest (een groot deel van de inwoners van Durban is Indisch) en nog even een dansje gewaagd in een club. Dat betekende voor de volgende ochtend natuurlijk uitslapen en rustig ontbijten. Tijdens het ontbijt, met uitzicht op de oceaan, zagen we opeens water omhoog spuiten uit de oceaan. Zal wel door die drankjes van de vorige avond komen, dachten we eerst. Maar toch even goed op blijven letten en toen gebeurde het nog een paar keer vaker: toch echt een walvis gespot vanaf de ontbijttafel! Verder zijn we deze dag naar een stadion van het WK 2010 geweest, waar je door middel van een lift (ook lopend, maar dat moet ik er eigenlijk niet bij vertellen) op kon en zo uitzicht had over de hele stad én de oceaan. Eenmaal weer bij ons hostel toch een poging gedaan om op het strand te gaan liggen. Qua temperatuur was dit mogelijk, niet super aangenaam maar goed, maar de wind zorgde ervoor dat het zand heel hard tegen je aanwaaide, wat op een gegeven moment gewoon zeer begon te doen. De boel maar weer ingepakt en spelletjes gespeeld op het terrasje bij het hostel en aan het eind van de middag zat het lange weekend er op en moesten we terugvliegen naar Johannesburg.

Na een paar weekjes hard bezig voor school stond het volgende tripje alweer voor de deur: op naar het Kruger National Park! Samen met een huisgenootje hadden we een auto gehuurd wat natuurlijk allemaal weer wat langer duurde met het ophalen van de auto dan gedacht. Dat Afrikaanse tempo went nog niet echt… Eindelijk was ‘onze’ auto klaar, bleek dat hij niet vanuit de binnenkant op slot te doen was. Nu is het sowieso niet echt veilig om hier te rijden met autodeuren die niet op slot zitten, maar na alle horrorverhalen van leeuwen die weten hoe ze autodeuren open moeten maken leek dit ons helemáál geen goed idee. Toen kregen we toch maar een andere auto toegewezen waarmee we wél veilig op pad konden. Helemaal klaar om de Big Five te spotten gingen we de volgende ochtend vroeg vol goede moed op pad. De auto stond veilig binnen de hekken van ons verblijf geparkeerd zodat er niks mee kon gebeuren. Leek een goed idee, alleen jammer dat we er niet uit konden komen want onze pasjes bleken niet te werken en de beveiliger kon ook niks voor ons doen. Na wat gebel en gewacht in de vroege ochtend kwam er gelukkig niet heel veel later een mannetje om ons naar buiten te laten. Gelukkig ging na dit kleine oponthoud de reis goed en durfde m’n huisgenoot het aan om ook mij achter het stuur te laten en daarmee dus links te laten rijden. Wat is dit raar zeg! Toch wel aardig lastig als je zo erg gewend bent om rechts te rijden, maar na een tijdje had ik het gelukkig aardig onder de knie. Na 4 uur waren we aangekomen in ons guesthouse. Eindelijk weer een beetje luxe! Een bed met een zacht matras, tv, een douche waar je niet eerst bijzondere capriolen uit moet halen om je haar te kunnen wassen en een airco. De rest van de dag die we nog hadden wilden we invullen met quadrijden door de omgeving, maar dit was (natuurlijk) gesloten want het was zondag. Na een beetje zoeken op het internet kwamen we achter een ‘typisch cultureel marktje’ wat ons wel leuk leek om te bezoeken. Hup, de auto weer in en maar eens een kijkje nemen. Het marktje was geen marktje te noemen en na 5 minuten waren we dan ook nog met al ons geld op zak al klaar. Nu boden ze ook een rondleiding aan door een traditioneel dorpje. Dat deden we maar want we hadden nog genoeg tijd over. Wát een poppenkast was dit. Alles hier aan was over duidelijk een act, een paar acteer lessen zouden niet misstaan. Maar goed, ik was wel uitgekozen tot de 4e vrouw van het stamhoofd en m’n huisgenootje moest maar even met papa overleggen hoeveel koeien hij voor me wilden hebben (sorry Len). Gelukkig weten te ontsnappen en toen zijn we maar al grappen makend over deze domper een pizzaatje gaan eten en vroeg naar bed gegaan, want de volgende ochtend werden we al om 05:15 opgehaald door onze safari gids. Fris en fruitig (ahum) stonden we de volgende ochtend stipt op tijd klaar voor waar we gekomen waren: wilde dieren spotten! We werden opgehaald door een typische safari jeep die open was, waar ik eerst nog wel even m’n twijfels over had maar goed ik vertrouwde maar op de gids. Eerst moesten we nog wat andere gasten ophalen bij een ander hotel. Ja hoor… 3 Aziaten waarvan er 2 geen Engels spraken dus letterlijk alles vertaald moest worden en ze snapten er allemaal niet zo veel van. Eenmaal bij het Kruger zagen we al snel een kudde impala’s waar we op dat moment erg van onder de indruk waren maar de gids al vertelde dat dit niet lang zou duren, want er wonen er maar liefst 160.000 in het Kruger. Ook hadden we al snel een paar mooie vogels gezien en de gids speelde steeds als we een mooie vogel zaten een geluid af op z’n telefoon waar die vogels dan vervolgens op reageerden. Natuurlijk praatten de Aziaten daar de hele tijd doorheen waardoor de gids een tikkeltje geïrriteerd was en niet elke poging lukte. Verder kwamen we al snel giraffen, gnoes, bavianen, olifanten en buffels tegen. Na de lunch hadden we erg veel geluk: een leeuw die net een fiks gevecht had gehad liep heel relaxed over de weg achter twee vrouwtjes aan! Wij hadden het geluk om er naast kunnen te gaan rijden, wat vrij eng was eigenlijk, en super mooie filmpjes en foto’s te maken! Wat zijn die beesten indrukwekkend en wat waren we dichtbij!! Verder hadden we dag ook nog leeuwen een buffel horen slachten, helaas konden we het niet zien maar wat een geluid kwam van de lijdende buffel af! Op de weg uit het park kon ook ons geluk niet op: een groepje neushoorns lag lekker in het gras te genieten van het zonnetje. Al met al was dit dus een erg geslaagde dag en de teller van de big five stond al op 4. Dag twee: met ons eigen mini-autootje het grote Krugerpark in, met als grootste doel het zien van een luipaard! Ik vertel het al maar vast, na vaak vals alarm te hebben geslagen is dat niet gelukt. Maar.. Wel een buffel van 2 meter afstand gezien (hij liep heel relaxed langs ons mini-autotje heen), zebras, giraffen, neushoorns etc. Oftewel, op het luipaard na een groot succes! Ons laatste dagje gingen we de Panorama Route rijden. Dit is een route met allemaal, overal prachtige uitzichten. Je hebt onder andere stops bij ‘Gods Window’ waar je zo ver als God kan kijken, en bij andere ravijnen, rivieren etc. súper toeristisch op de dag dat wij er waren, maar ook zeker súper mooi.

Terug uit Kruger kwamen Papa, Mama, Jasper en Rosan al binnen 2 dagen! Het begin liep allemaal een beetje chaotisch want hun koffers waren niet aangekomen, maar in Nairobi blijven staan. Dus toen meteen maar papa’s en Jaspers favoriete activiteit gedaan: shoppen! Na wat zomersere kleren te hebben gekocht zijn we naar mijn huis gegaan en heb ik ze Tuksdorp laten zien. Hierna heb ik ze de Universiteitscampus laten zien en toen werd maar weer eens duidelijk dat ik allang de schoonheid ervan niet meer zie, dat die prachtige gebouwen, groene grasvelden en palmbomen al normaal voor mij zijn geworden de afgelopen paar maanden. Verder zijn we deze dag nog naar de Union Buildings geweest en natuurlijk heerlijk uiteten. Zaterdags heb ik ze meegenomen naar Johannesburg, waar we eerst naar de Neighbourgoodsmarket zijn geweest, een foodmarket met allemaal heerlijke dingetjes, cocktails en livemuziek. Na hier een kokosnootje met malibu gedronken te hebben zijn we doorgegaan naar het Apartheidsmuseum. Dit was heel erg indrukwekkend want wat heeft de donkere bevolking hier een moeilijke tijd gehad en hard gevochten voor de gelijkheid die er op dit moment in het land is (misschien is is niet het goede woord, maar de gelijkheid die er zou moeten zijn beter). Ik vraag me steeds vaker af hoe de donkere mensen hier nog zo ontzettend aardig en vriendelijk tegen blanke mensen kan zijn… Dit serieuze onderwerp zou nog wel een andere keer aangesneden worden, eerst leuke dingen! Na weer een paar dagen van mijn bezoek gescheiden te zijn (bezoekje aan Kruger zonder mij, ik had een toets:( ), gingen we donderdag picknicken in de Botanical Gardens en hier rondwandelen. Na een flinke wandeling en ietwat moeite met de weg weer terugvinden een verdiend drankje gedronken en ’s avonds wederom uiteten. Dit was alweer de laatste avond met Jasper en Rosan, dus die moest gevierd worden! ’s Avonds lekker op stap geweest, tot ik tot de conclusie kwam dat ik m’n telefoon niet meer had… Zeer waarschijnlijk gestolen. Neem je hem voor de eerste keer mee omdat het niet anders kon (ik sliep bij papa en mama) wordt je meteen voor je onvoorzichtigheid gestraft. Vrijdag vloog ik met papa en mama naar Port Elizabeth om vanaf daar de Garden Route te starten. In de gehuurde Toyota Corolla gingen we op pad met als eerste overnachtingsplaats Jeffreys Bay. De gastvrouw toerde ons rond door het dorpje waar op dat moment het nationale jeugd surf kampioenschappen gehouden werden. Helaas konden we hier niet lang blijven en moesten we de volgende ochtend weer vroeg op pad met als plan naar Oyster Bay te gaan. Een zandweggetje leidde ons hierheen en het had geregend.. Jup, wij kwamen vast te zitten! Papa en ik vonden het allemaal hartstikke hilarisch alleen mama kon er ietsjes minder om lachen… Gelukkig kwam er snel iemand aan met een 4x4 die ons er uit kon slepen. Eenmaal in Oyster Bay bleek dit ook nog niet eens echt de moeite waard te zijn (behalve het belachelijk prachtige uitzicht). Dus maar besloten om snel weer door te gaan en te stoppen in Plettenberg. We wilden hier eigenlijk een boottocht doen maar die waren niet meer beschikbaar voor die dag, dus maar een stukje over het strand gewandeld. Wel kwamen we hier foldertjes tegen over een Oyster&Wine sunset cruise in Knysna, 30 kilometer verderop. Dat klonk ons natuurlijk prima in de oren dus toen zijn we daar heengegaan. De cruise was prachtig en zelfs de oesters waren best lekker (en de wijn natuurlijk ook)! We hebben een prachtige zonsondergang gezien en lekker genoten op de boot. Volgende ochtend weer vroeg op want we gingen naar Mosselbaai en Hermanus! Mosselbaai was de eerste stop waar we opnieuw een ‘seal boat trip’ hebben gedaan! Een boottocht naar een klein eilandje een paar kilometer van de kust die serieus compleet bedekt was met zeehonden. Op de terugweg hebben we ook nog dolfijnen gespot!! Hoewel het maar van korte duur was, konden we die toch mooi in onze zak steken. Hermanus, de volgende stop, is een klein stadje en dit is de beste plek in de wereld om walvissen vanaf het land te spotten. Dit hebben we dan ook de volgende ochtend gedaan. Eerst zijn we zelf naar het de kust gelopen waar we zelf ze al konden zien. Later op de dag hebben we met een heuse professional op dit gebied een soort safari gedaan om ze te spotten. Eerst zagen we ze van een afstandje maar na wat klimmen en klauteren wist onze gids dé perfecte plek te bereiken om ze van heel dichtbij (misschien 10 meter?) te kunnen zien! Wij hadden geluk want er was een witte ‘baby’ (paar weken oud, al zo’n 8 meter lang). Slechts 3% van dit type walvissen is wit en wij zagen er één! Hij voerde zelfs nog een klein showtje voor ons op door uit het water te springen en zijn staart te laten zien. Ik denk dat we in totaal zo’n 14 walvissen hebben gezien met de prachtigste verhalen van onze gids. Verder bracht hij ons nog naar een plek waar we flamingo’s konden zien en naar de top van een berg met een prachtig uitzicht over de stad. Na de middag gingen we weer door met onze toer. We wilden graag naar de cape of good hope maar dat bleek in een natuurpark te liggen en het was al bijna donker. Toch er maar ingegaan, maar het bleek nog een stuk lopen, ander half uur, te zijn om het te bereiken. Gezien het park al bijna ging sluiten en het al bijna donker was hebben we besloten dit niet te doen. We hebben ergens in de buurt weer een guesthouse gezocht en zijn daar blijven overnachten. Dit plekje was niet ver van Kaapstad gelegen. We zaten de volgende ochtend wederom vroeg in de auto met als doel om de Tafelberg (1 van de wereld natuur wonderen) op te gaan. Daar gearriveerd bleek de rij ongeveer 3 uur te zijn. Grote teleurstelling maar toen een héél goed alternatief bedacht: wijnproeven in Stellenbosch, de beroemde wijnstreek in Zuid-Afrika. Bij Warwick hebben we 6 heerlijke wijnen geproefd met allemaal een leuk verhaal erbij. Met een kaasplankje, uitzicht over de wijnvelden en een super grote vijver was dit een heel andere drukte dan de toeristische drukte bij de Tafelberg. Heerlijk! Natuurlijk een paar flessen gekocht zodat we er later nog een keer van konden genieten. De volgende ochtend was het poging nummer 2 voor de Tafelberg. Als echte fanatieke toeristen stonden we er al een half uur voor openingstijd… je moet wat… We waren niet de enigen die dit bedacht hadden maar toch was de rij lang niet zo lang als de dag ervoor. Eenmaal met de kabelbaan boven gearriveerd was het net alsof je in een vliegtuig zat, een complete wattendeken onder je. Dit was prachtig om te zien, en nog mooier was dat het binnen een uur opentrok waardoor we prachtig uitzicht hadden over Kaapstad en de oceaan. De rest van de dag was besteed aan de bekende rode hop-on hop-off toeristen bussen zodat we, ondanks ons korte verblijf, toch nog zo veel mogelijk van de stad konden zien. Ook wilden we graag naar Robben Island, maar dat bleek voor de komende 4 dagen compleet volgeboekt. Als alternatief zijn we toen maar naar het museum geweest en daarna naar het Two Oceans Aquarium. Weer een heleboel hele gekke, en soms een beetje vieze, zeedieren gezien. Na dit bezoekje moesten we weer terug naar het vliegveld, auto inleveren en hup, het vliegtuig in! Het Garden Route/Kaapstad avontuur zat er al weer op… Met papa en mama had ik nog anderhalve dag in Pretoria. Vrijdag hadden we het lekker rustig aangedaan en zaterdagochtend nog weer naar een foodmarket in Pretoria geweest. En toen was het alweer zo ver… We moesten wéér afscheid nemen. Dit was het minder leuke deel van de prachtige weken, maar goed het duurt al niet meer lang voor dat ik weer thuis ben. In het begin was het even weer wennen om zonder papa mama en Jasper en Rosan te zijn, maar toen ook mijn huisgenootjes van hun tripjes terugkeerden voelde ik me al snel weer beter en wende het op zich ook nog wel weer snel weer.

De komende weken ben ik vooral druk met essays schrijven, tentamens maken en het WK Rugby, zaterdag de halve finale en Zuid-Afrika, oftewel de ‘Springboks’ spelen tegen Nieuw-Zeeland. Rugby is hier ongeveer wat voetbal in Nederland is, dus tot dus ver is het één groot feest. Hopen dat dat na zaterdag nog zo is.. Ik zal in ieder geval de wedstrijd weer volgen in de Springbok bar hier in Pretoria. Na de tentamens heb ik nog 2,5 week de tijd om te reizen. De plannen zijn om naar de Victoria Falls in Zimbabwe te gaan en daarna naar de prachtige stranden van Mozambique.

Zo, jullie hebben weer wat leesvoer achter de kiezen haha! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om m’n avonturen weer een beetje te volgen en ik zie jullie allemaal al weer snel!

Heel veel lieve groetjes!

• 18 Oktober 2015 - 21:48

Agnes:

He Amber ,wat leuk om te lezen dat jij en natuurlijk ook je ouders ,Jasper en Rosan hebben meegemaakt. Uit je verhaal heb je al veel gezien en mee gemaakt. Fijn te lezen dat jij prima naar je zin hebt. Wij missen jou hier wel hoor! Nog een paar weekjes , dan ben je al weer terug. Ga nog heerlijk genieten van die tijd en succes met je studie. Hopelijk schrijf je nog een eind verhaal voordat je terug komt naar Nederland . Liefs en dikke kus, van ons. Paul en Agnes

• 18 Oktober 2015 - 23:12

Dinie En Johan:

Hallo Amber, ontzettend gezellig om jouw verslag/verhaal te lezen. Erg avontuurlijk allemaal. Maak nog maar meer mooie herinneringen in dat prachtige land. En goed je best doen op school hé.
    En daarna weer veilig naar ons in Heino terug.
    Hartelijke groet van ons allemaal.
    XXX Dinie

• 19 Oktober 2015 - 11:28

Jan Annie Eijkelkamp:

hallo amber
    Het is 'n prachtig verhaal om te lezen.
    Dit blijft je hele leven bij,en vooral als je straks de foto's erbij
    (die ik zeker graag wil zien)
    Geniet nog van de laatste periode ,want dat is zo voorbij

lieve groet Jan Annie Eijkelkamp

• 19 Oktober 2015 - 13:06

MARINUS EN IRMA:

Hoi Amber

Wat fijn dat je zo genoten hebt toen je familie er was, mooi om te beleven samen.
    Nog veel succes en plezier voor de periode dat je daar nog bent.

groetjes Marinus en Irma.

• 19 Oktober 2015 - 18:15

Petrie En Anneke:

Hoi Amber

Wat hebben jullie veel gezien en mee gemaakt
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt
    Pas goed op je zelf en we kunnen niet wachten om alle verhalen van jezelf te horen

Liefs Petrie en Anneke

• 19 Oktober 2015 - 22:19

Mieke:

Lieve Amber,

Wat heb je het mooi verwoord??
    Veel gezien/ Veel gedaan/ Lekker samen met je familie/ Lekker eten en drinken/
    Ook nog de nodige toetsen gemaakt!!!!!
    Geweldig!!
    Ga de resterende tijd ook nog lekker genieten!!

Een lieve groet Mieke

• 21 Oktober 2015 - 08:39

Harrie En Wilma:

Hoi Amber!

Wat een leuk verhaal om te lezen en wat fijn dat je zo hebt genoten.
    Geniet van alle mooie dingen die je nog gaat beleven!

liefs Harrie en Wilma

• 22 Oktober 2015 - 19:05

Jan En Willy:

Hallo Amber

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en ook het één en ander hebt kunnen delen met je ouders en Jasper en Rosanne.
    Leuk om op terug te zien
    Nog even aan het"werk" en dan genieten van de resterende tijd.

groetjes,
    Jan en Willy

• 28 Oktober 2015 - 14:32

Wijnand:

Hoi bikkel,

leuk jouw verhalen te lezen !!
    Knuffel
    Wijnand