Zwasiland, Groenkloof en school - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Amber Zwakenberg - WaarBenJij.nu Zwasiland, Groenkloof en school - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Amber Zwakenberg - WaarBenJij.nu

Zwasiland, Groenkloof en school

Blijf op de hoogte en volg Amber

08 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal!

Inmiddels ben ik aardig gesetteld hier en ken ik (gelukkig) eindelijk de weg een beetje overal. School is ondertussen volop gaande, ik heb al toetsen deze week en heb al wat opdrachten in moeten leveren. Het is een raar idee dat iedereen in Nederland vakantie heeft, op vakantie gaat of in een feesttent staat.

Natuurlijk mag ik niet klagen want ik doe ook zeker wel genoeg leuke dingen! Waar ik door de weeks druk ben met school, is er in het weekend tijd voor leuke dingen!

Vorig weekend zijn we met 13 meiden naar Swaziland gegaan. Met 3 witte auto's (the white dangers hoe we ze zelf noemden) reden we op vrijdagochtend van Pretoria naar Zwasiland! Gelukkig ging alles onderweg goed, behalve dat onze auto de bergen in Zwasiland niet helemaal aankon. We gingen dan ook met 35 km/h op de snelweg een berg op... Maargoed, iets later dan gedacht kwamen aan in onze backpackers-lodge. Wat een prachtige locatie was dat! Het was echt een klein paradijsje, een zwembad en een avocado-boom in de tuin, uitzicht over de stad en de bergen als achtergrond! Helaas was het vrijdag iets te laat om nog echt wat te doen omdat het al zo vroeg donker werd (6 uur), dus hadden we ergens wat gegeten en 's avonds in de lodge gezellig wat gedronken. De volgende dag hadden we 's ochtends een gids geboekt die ons eerst een rondleiding gaf door het National Museum of Swaziland! Hij vertelde over de nogal traditionele gebruiken die ze daar hebben. Zo is het daar nog heel normaal om een vrouw te 'ruilen' tegen koeien. De duurste vrouwen waren natuurlijk prinsessen, en daarna kwam óf de oudste dochter, óf de jongste. Hier betaal je zo ongeveer 15 tot 20 koeien voor. Voor een dochter die niet de oudste of de jongste is lag de prijs ongeveer rond de 10. Ook het hebben van meerdere vrouwen is in dit land niet raar. Zo heeft de koning 18 vrouwen, en zijn vader had er maar liefst 40 met in totaal 210 kinderen(!!!!). Verder gaat in dit land nog een erg groot deel van de bevolking naar een natuurlijke traditionele geneesheer, in plaats van naar het ziekenhuis. Hierna liet de gids ons traditionele hutjes zien, waar we ook even in mochten. Na het museum gingen we door naar een dorpje waar onze gids zelf was opgegroeid. Het dorpje was heel erg arm, maar de mensen zo vrolijk! De kinderen wilden ook allemaal met ons meelopen, handen vasthouden, spelen en vooral de camera's en telefoons waren erg interessant. Het was moeilijk voor te stellen dat mensen vandaag de dag echt zo leven. 's Avonds vlees? Dan eerst zelf de kip slachten en plukken! (helaas was ik hier zonder dat ik er erg in had getuige van en zag ik ineens een mes met bloed). Kraanwater hebben ze niet, maar wel een systeem waardoor ze ergens in het dorp schoon water kunnen ophalen. In dit dorpje hebben we ook traditioneel, eigen gebrouwen Swazi bier geproefd. Het zag er echter meer uit als een papje en zo smaakte het eigenlijk ook meer! Na de wandeling door het dorpje hadden we een braai en werden we weer keurig voor onze lodge afgezet. Zaterdag zijn we verder nog naar een craftmarket geweest. Een marktje met vooral toeristische spullen, maar allemaal wel heel mooi! Natuurlijk kon ik het niet laten om wat te kopen ... ;) Zondag hebben we een puntje wat heel hoog op m'n bucket-list stond gedaan: Een safari te paard!! Dit was echt een geweldige ervaring; ter paard door de werkelijk prachtige natuur te rijden, een paar meter langs een kudde gnoes, door de antilopes en 2 meter verwijderd van een baby-krokodil... Het was echt geweldig! Helaas moesten we hierna weer terug naar Zuid-Afrika, omdat we het niet echt zagen zitten om door het donker te rijden.

Vanochtend zijn we wezen hiken (mooie naam voor wandelen door de natuur) in Nationalpark Groenkloof, waar ze onder andere giraffen, zebra's en springbokken hebben. De universiteit organiseerde dit, dus dat was ideaal. Je kon verschillende afstanden wandelen en ik heb de 10,5 kilometer gedaan. Het was vrij pittig want grote delen van het pad waren meer klimmen dan wandelen. Toen we na 6 kilometer nog geen enkel dier gezien hadden begon de moed me toch een beetje in de schoenen te zakken. Toen ineens renden een paar springbokken zo voor ons langs! Het was maar een paar seconden, helaas te weinig om een foto te maken. En uiteindelijk zagen we giraffen, iets waar ik heel erg naar had uitgekeken! Eerst zagen we ze alleen van heel ver af, je herkende ze alleen omdat je naast een paar bomen ineens ergens een lange nek zag bewegen. Gelukkig konden we steeds dichterbij komen en op een gegeven moment zelfs op ongeveer 30 meter afstand!

De plannen zijn om volgend weekend misschien een nachtje naar Johannesburg te gaan, om die stad eens te verkennen!

Ik zal proberen snel weer een berichtje te schrijven.

Liefs,
Amber

• 10 Augustus 2015 - 17:12

Jan En Wily Zwakenberg:

Hallo Amber

Zo te lezen heb je het helemaal naar je zin daar.
    Studeren, maar ook heel veel zien.
    Geniet er maar van. Dit doe je niet zomaar weer over.
    Heel veel plezier nog.

groeten,
    Jan en Willy

• 27 September 2015 - 22:23

Dinie En Johan:

Hoi Amber.

Wat fijn dat je tijd hebt om naast het leren nog veel te zien van het land en hun mensen.
    Dankjewel voor de verjaardagskaart. Lief hoor!

dikke knuffel Johan en Dinie